Творчі завдання з розвитку мовлення, для збагачення словникового запасу учнів.

                           ДІЄСЛОВО
Добери протилежні слова:
       хвалити               ненавидіти
       сумувати            висміювати
       любити               радіти
       плакати              сміятись

Вставте в речення дієслова з дужок, що підходять за змістом.
Через поле, через гай … хлопчик Помагай.
Аж ось прямо на них … вовк, такий страшний здоровенний.
За старою ведмедицею втомлено …  ведмежа.
( ходить, суне, плететься)

Заміни виділені протилежними за значенням. Як  зміниться текст?
       Одного разу прийшов Юрко зі школи додому і побачив, що його улюблений песик знайшовся. Юрчик голосно засміявся, йому  ще ніколи не  доводилося так радіти. Він хотів поділитись з кимось своїм великим щастям.

Добери найбільш вдале дієслово за змістом
       Плакучі верби (сумують , журяться, нудьгують) над водою. Нарешті пронизливий вітер вирішив ( вгомонитись, затихнути, відпочити, заспокоїтись) від праці.

Спиши. Встав потрібні слова.
                                                                 Берізка.
        У нашому саду … білокора берізка. Вона гарна в різні пори року. Весною на берізці … листочки. Влітку деревце … зелені шати. Золотисте вбрання …  на ній восени. А зимою білокора берізка – срібна красуня .
        Слова для довідок: зявляється, росте, одягає, розвиваються.





За поданим початком, склади продовження оповідання , використовуючи дієслова в переносному значенні.
         Клен цілу зиму спав.  Крізь сон він чув завивання хуртовини. Холодний вітер нагинав його віти . Сніжок зігрівав своєю ковдрою його стовбур,гілля. Та ось одного ранку до клена доторкнулось лагідне проміння сонця…
Виправ в тексті недоліки.
          Ішов  дід лісом  і загубив рукавичку. Прийшла Мишка і стала в тій рукавичці жити. За нею  прийшла Жаба  і теж стала жити в рукавичці. Потім прийшов Зайчик, за ним  Лисичка, Вовк і Ведмедик.



До поданих слів добери синоніми.
Дружити - …
Дужчати - …
Жалувати - …
Забруднити - …
Підстерігати - …
Розвиднятись - …
( сильніше, тремтіти, жалкувати, замерзати, частувати, світати, труситися, міцніти, шкодувати, засмальцьовувати, засідати, дніти, сіріти)

Опиши ранок за допомогою дієслів майбутнього часу, доповнивши описом соловейка.
      Я ( повести) вас на берег ставу, і ви  ( побачити) ранкову зорю. Ми  ( сидіти) в кущах, затамувавши подих, щоб побачити соловейка. Він ( прокидатись) рано і ( пити) краплини роси. Потім дзвінко ( співати) пісню.

Перебудуй текст так, щоб усе, що наказує книжка, стосувалось тебе.
                                            Наказ книжки.
        Щоб надовго зберегти мене, треба обгорнути в папір. Не можна мене брати брудними руками. Не варто читати мене, коли сідаєш їсти. Не слід писати на моїх сторінках. Не кладіть в мене олівців, бо від цього я псуюсь.


                              




                                  ІМЕННИК
Допиши іменники.
Іде , мрячить, мовчить, ллє…
Дує, свище, виє…
Пливуть, закривають сонце, вкривають небо …


Спиши і запиши із поданих слів легенду .
              Дівчата, плести, в Україні, любили, віночки, вінки, багатими, були, особливо, весільні, та , пишними, на, дівчата, Тернопільщині, їх, зранку, плели,  в суботу, пісень, співають.
                Листочки,змащували, і додавали, медом, зубців, кілька,часнику, барвінку, це, мало, від, вберегти, зла, молодят.



                         ФІЗХВИЛИНКА – РУХАНКА
                                                    ***
- якщо ти знаєш, що треба бути чемним, вихованим, ввічливим – встань;
- якщо ти стараєшся бути щедрим, надаєш допомогу іншим, охоче ділишся з товаришем чим – не будь своїм – сплесни у долоні;
- якщо ти намагаєшся бути чемним, правдивим – тупни ногою.
- якщо ти знаєш, що до людей потрібно ставитися доброзичливо – сплесни в долоні над головою;
- якщо ти вважаєш, що кожен повинен піклуватися  про інших, любити ближнього – простягніть руки сусідам;
- посміхніться один одному . Ми всі разом можемо дарувати людям добро.  

                                                     
                                                             ***

1.      Заходить учитель — треба встати.
  Коли дозволить, треба сісти.
  Встати хочеш — не гукай.
  А тільки руку піднімай.
  У школі парти бережи      
  І на парті не лежи.

2.      Щоб урок минув не марно,
  Треба сісти рівно, гарно.
  Не скрекочи на уроках,
  Як папуга чи сорока.

3.      Три ягідки, три вишеньки
  Достигли у садку.
            Летіли три горобчики.

   Поїли до смаку.
            Упали вниз три кісточки,
   У землю, в ямку - скік!
   З трьох зернят - три паростки
   3'явились, через рік.
   З'явилися три паростки
   І виткнулись із землі.
  Три живчики, три прутики,
  Три вишеньки малі.

4.      Раз, два — руки вгору,
  Три, чотири — руки вниз,
  Ми не знаємо про втому,
  Сила в спорті — наш девіз!
  Скільки раз я вдарю в бубон —
  Обертатись стільки ж будем.

5.      Раз, два, три, чотири
— обертаємось  щосили.
  Ми сьогодні рахували,
  Притомились, посідали.
  Раз, два, раз, два, раз —

 Присідаємо гаразд!

  Ми всі вправи закінчили,
  Хай і руки відпочинуть!

  Руки вгору,
підтягніться — раз, два, раз, два.


Щонайнижче нахиліться —
раз, два, три,чотири.


Учні встають.
Сідають.
Сваряться пальчиком.
Піднімають руку.
Погладжують парту.     
Схиляються.

Випрямляються.




Піднімають руки вгору,потягуються.
 Опускають руки.
 Випрямленими і розведеними
 руками виконують помахи вгору — вниз.
 Нахиляються вперед —назад.
 Присідають навшпиньках,

Простягаючи вперед прямі руки.

Плавно піднімають руки
вгору, потягуються.



Піднімають руки вгору
Опускають руки донизу.
Руки за головою.

Взмахи рук вверх,вниз,
Руки на пояс, повертаємось вправо, вліво.

Діти повертаються праворуч,ліворуч,
розводячи руки в боки.

Присідають.
Плескають у долоні над головою.

Присідають10 разів.

Інтенсивно струшують кистями рук над
головою.

Піднімають прямі руки вгору,
Стають навшпиньки.


Нахиляються вперед, торкаючись
пальців ніг.
                      Завдання для складання усних творів
1.Скласти опис за малюнком і зразком.
               Зразок.
            План.                                                                                   
1.Що це?
2. Яку форму він має?
3. Якого він кольору?
4. Який помідор на смак?

5. Для чого люди вживають помідори?.
Це помідор. Він росте на городі. Помідор круглий, червоний, кислий. Людди вживають помідори для покращення здоровя .
2.Скласти опис огірка.
            План.                                                                                   
1.Що це?
2. Яку форму він має?
3. Якого він кольору?
4. Який він  на смак?
5. Для чого люди його вживають?.

3.Скласти  опис яблука.
            План.                                                                                   
1.Що це?
2. Яку форму він має?
3. Якого він кольору?
4. Яке яблуко на смак?
5. Для чого люди його вживають?.
4.Скласти опис груші.
            План.                                                                                   
1.Що це?
2. Яку форму має груша?
3. Якого вона кольору?
4. Яка вона на смак?
5. Для чого люди її вживають?.
5.Скласти опис шкільної парти.

       План.
1.       Що це?
2.       Якого вона розміру?
3.       3. Якої вона форми?
4.       З яких частин складається?
5.       З чого виготовлена парта?
6.       Для чого потрібна парта?
6.Скласти опис класного стола.
       План.
1.       Що це?
2.       Якого він розміру?
3.        Якої він форми?
4.       З яких частин складається?
5.       З чого він виготовлений?
6.       Для чого потрібний стіл?
7.Скласти опис класної дошки.
       План.
1.       Що це?
2.       Якого вона розміру?
3.       Якої вона форми?
4.       З яких частин складається?
5.       З чого виготовлена дошка?
6.       Для чого вона потрібна?
8. Скласти твір – опис котика.
Зразок опису котика.
           У нас вдома живе котик Мурко.  Він сірий, тільки кінчик хвостика білий. Шерсть у нього пухнаста, мяка, тепла. Спить Мурко на килимку. Їсть суп, картоплю, ковбасу, любить молоко. Коли поїсть, ляже на килимок і співає: « Мур-мур-мур!»


9. Скласти опис півника.
                                План.
1.       Хто зображений на малюнку?
2.       З чого складається тіло півника?
3.       Що він носить на голові?
4.       Які очі у нього?
5.       Для чого півнику дзьоб?
6.       Яка у нього борода, хвіст, крила?
7.       Чим корисний півник?
10. Скласти опис лисички.
План
1.       Кого зображено на малюнку?
2.       Де живе лисиця?
3.       Якого вона кольору?
4.       Яка в неї шубка, хвіст?
5.       Яка мордочка в лисички?
6.       Що вона їсть?

11.Скласти твір за початком і кінцівкою.
                                             Білочка.
   Початок.
    Маленький лісовий звірок.
……………………….
   Кінцівка.
Живе у дуплі дерева.
Словник: видовжене тіло, руда шубка, пухнастий хвіст, гострі вушка, очі, наче намистинки.
12.Скласти текст-опис кролика, за зразком опису зайця.
Зразок опису зайця.
              Заєць сірий, у нього довгі вуха, косі очі, коротенький хвіст. У нього задні ноги довші, а передні  - коротші. Заєць швидко стрибає. Він дуже полохливий. Їх слід оберігати.



13.Скласти опис їжака за малюнком і питаннями.
1.       Який їжачок?
2.       Чим вкрите його тіло?
3.       Яка голівка?
4.       Який ніс у їжачка?
5.       Що нагадують його очі?
6.       Які ніжки у нього
7.       Що любить їсти їжак?
14. Скласти опис ромашки.
1.       Яка ромашка?
2.       Яке у неї стебло?
3.       Які листочки?
4.       Яка серединка у квітки?
5.       Де росте ромашка?
6.       Чим вона красива?


15. Скласти розповідь про зиму.

Немає коментарів:

Дописати коментар